Arne Jon
Isachsen
Handelshøyskolen
BI
13.
november 2001
EUROEN KOMMER
I januar
1999 ble tyske mark, franske franc, italienske lire, etc.
"ikke-desimale" enheter av den nye valutaen euro. Den neste - og
siste - fasen for ØMU (Økonomisk og monetær union) er rett rundt hjørnet. I
januar 2002 kommer euro som sedler og mynt. I løpet av noen få måneder blir
euro eneste lovlige betalingsmiddel i tolv EU-land. Hvordan vil overgangen til
en monetær union påvirke medlemslandene, andre land i Europa og USA?
Innledningsvis
minner vi om at felles mynt i Europa primært er et politisk prosjekt.
Hadde det ikke vært for kansler Helmut Kohls solide støtte ville euroen aldri
sett dagens lys. Kohls iver for euro kan sees dels som en gjenytelse for den
franske president Mitterands aksept av tysk gjenforening, og dels som et
uttrykk for hans visjon om et "forenet Europa".
Fra en
økonomisk synsvinkel ble innføring av felles mynt det naturlige neste skritt
etter etableringen av Det indre marked i 1993, med sine fire friheter. Med
felles valuta ville man i større grad kunne hente ut fordelene som fri
bevegelse av arbeidskraft og kapital, og av varer og tjenester inviterer til.
Imidlertid kan man ikke i forkant vite med særlig grad av sikkerhet hvilke
konsekvenser felles mynt får. En vanlig vurdering er å si at innføring av euro
gir makroøkonomiske fordeler og mikroøkonomiske ulemper.
For
bedrifter og husholdninger (mikronivå) vil felles mynt gjøre det lettere å
sammenligne priser. Det skjerper konkurransen og gir en bedre utnyttelse av
ressursene. Videre vil felles mynt kunne føre til betydelig økt handel
Eurolandene imellom.
I
kapitalmarkedene har man allerede klart merket konsekvenser av euroen.
Statsobligasjoner for alle Euroland ble allerede i 1999 denominert over i euro.
Et dypere og mer likvid marked for euro-papirer gjør det lettere å legge ut
store lån uten at renten stiger. Fusjoner og oppkjøp blir enklere å få til.
Strukturendringer via et bedre fungerende kapitalmarked er allerede en klar
gevinst av euro. Videre gjør innføring av euro at bedrifter i større grad går
rett til långivere (ved salg av obligasjoner og aksjer). Bankenes rolle blir
relativt mindre. Strukturen i finansvesenet i Euroland blir mer lik den
anglosaksiske.
For de
politiske myndighetene (makronivå) mister det enkelte Euroland renten som
stabiliseringspolitisk virkemiddel. Den europeiske sentralbanken (ECB)
bestemmer den felles renten. Rentefastsettelsen er avledet av bankens mål om at
den årlige prisstigningen skal ligge mellom en og to prosent for alle landene
sett under ett. Heller ikke valutakurs blir lenger noe virkemiddel det enkelte
Euroland kan ta i bruk.
På toppen
av dette har vi Vekst- og stabilitetspakten som sette klare grenser for hvor
mye de offentlige utgiftene kan økes med - eller skattene reduseres med.
Finansminister Eichel i Tyskland (av alle land!) har luftet en kjetterske
tanke; burde man lempe litt på kravet om at statlige budsjettunderskudd ikke
skal kunne overskride tre prosent av verdiskapningen i et Euroland?
Det er
verdt å merke seg at Irland gjerne kan ha høyere inflasjon enn Tyskland, dersom
veksten i produktivitet i irsk industri er klart høyere enn i tysk industri
(den såkalte Balassa-Samuelson-effekten). Et annet viktig poeng er at når man
tar vekk myntenheten i det enkelte land, vil virkemåten til økonomien endres.
Om endringene er gjennomgripende, vil tidligere erfaringer bli mindre relevante
for gjetninger om fremtiden. Et spennende spørsmål er hvorvidt fravær av
muligheten til å skrive ned verdien av sin valuta vil gjøre at arbeidsmarkeder
i Euroland blir mer fleksible.
Med frie
kapitalbevegelser, som vi har hatt i Vest-Europa siden 1990, er tapet av egen
pengepolitikk til å leve med. Finstyring av samlet etterspørsel ved passende
regulering av renten er ikke enkelt for små og åpne økonomier der kapitalen
flyter fritt over landegrensene.
I Storbritannia
har Det konservative partiet fått ny leder, Mr. Duncan Smith. Han er klar
motstander av at britene bytter pund mot euro. Kanskje viktigere er uklarheten
i Arbeiderpartiet. Statsminister Blair er klar tilhenger av euro,
finansminister Brown er langt mer skeptisk. Uansett må en folkeavstemning til
for å avgjøre spørsmålet. I en fersk meningsmåling var 57% av befolkning mot
innføring av euro. Samtidig trodde 73% at Storbritannia ville være i Euroland
innen 2010.
For potensielle
ny EU-land er euro en del av pakken. Deltakelse i felles mynt fordrer lav
rente, lav inflasjon og ordnede finanspolitiske fohold. Søkerland som Bulgaria
og Estland har etablert et seddelfond. Ved en slik ordning er verdien av den
innenlandske valutaen knyttet helt fast til euroen. Hvorvidt store søkerland
som Polen vil være tjent med innføring av euro fra dag én, er langt fra
åpenbart. I så fall vil en reservasjon på dette punktet utgjøre en del av forhandlingsopplegget.
Valutasystemene
i de nordiske land var, inntil nylig, temmelig forskjellige. Men ved at
Island og Norge i mars i år gikk over fra en pengepolitikk basert på stabil
valutakurs til en politikk basert på prisstabilitet, slik svenskene gjorde det
i 1993, har tre av fem land samme system. Av de gjenværende to har Finland tatt
euroen i bruk, mens Danmark har et gammeldags faskurssystem. I september ifjor
takket danskene - i en folkeavstemning - nei til innføring av euro. Fra en
økonomisk synsvinkel er dette vanskelig å forstå. Med fast kurs mot euro, og
uten tanke på noen gang å skulle endre denne, har danskene gitt fra seg
styringsretten over renten. Men livet er - heldigvis - mer enn økonomi.
Den
finansielle uroen som startet i Thailand sommeren 1997, nådde Europa året
etter. Med forventning om at Finland snart ville gå med i ØMU, ble
renteøkninger her langt mindre enn i Norge og Sverige. Således dro Finland
fordel av ØMU selv før denne institusjonen var formelt etablert.
Danmark
kan forbli utenfor ØMU. Eller bli med når danskene selv finner tiden moden.
Sverige, på den annen side, har ingen fremforhandlet unntaksklausul. Göran
Persson, Sveriges statsminister, ser ut til å ville ha folkeavstemning om euro
i løpet av tre-fire år.
Dersom Storbritannia
tar euroen i bruk, øker sannsynligheten for at Sverige og Danmark også melder
seg på. For Island, som igjen er hjemsøkt av kraftigere inflasjon enn sine
nordiske naboland, og som av den grunn opplever en svekket valuta og høye
renter, kan en form for tilslutning til euro fortone seg interessant. I Norge
synes alt som har med EU å gjøre å være ikke-temaer.
Frem til
1989-90 var finsk utenrikspolitikk noe begrenset av hva som var akseptabelt for
Sovjetunionen. I dag er Finland det eneste land i Norden som er fullverdig
medlem av EU. Fra en historisk synsvinkel er det interessant å observere
hvordan Finland, i løpet av et tiår, har beveget seg fra periferien i Europe og
inn til sentrum.
For USA
er euroens komme en blandet fornøyelse. De gode nyhetene er et mer helhetlig
marked i Europa, der man kan nøye seg med å følge én og ikke tolv valutaer. Den
dårlige nyheten er økt konkurranse for dollaren, som det dominerende
internasjonale betalingsmidlet. Omlag 400 milliarder dollar, i form av sedler,
eies av folk som bor utenfor USAs grenser. Sedler kan sees som
ikke-rentebærende lån. Om vi legger til grunn fem prosent rente, gir denne
seddelmengden eid av utlendinger USA en årlig fordel (internasjonal
seigniorage) på 20 milliarder dollar.
Historisk
sett har sterke land som gir de svake militær beskyttelse, også hatt monopol på
internasjonal seigniorage. Når euroen
nå kommer, i form av sedler med denominering opp til 500 euro (tilsvarende 4000
kroner), vil euroen trolig ta fra dollaren noe av monopolfordelen ved å forsyne
verden med kontanter. Hvordan vil USA like dette?
Professor
Charles Kindleberger ved MIT har tidligere hevdet at verden er best tjent med
én hegemonisk valuta. Argumentet er at med flere kan valutakurser lett bli
unødig ustabile. Dette argumentet har mindre vekt i den nye verden - med få og
store valutaer -, enn i den gamle, med mange og små valutaer.
For
amerikanske foretak er det bekvemt at bedrifter i andre land gjerne handler i
dollar. Svingende valutakurser får da mindre direkte effekt for amerikanske
selskap. At olje og andre råvarer prises i dollar, bidrar også til å gjøre
livet enklere for amerikanske forretningsmenn.
Argumentet
her er enda sterkere i kapitalmarkedet. Å kunne låne i utlandet i egen valuta
gir en klar fordel. Den finansielle risikoen dempes. Og kostnader med
valutasikring spares. Noen økonomer hevder at dollarens rolle som internasjonal
valuta har gjort det for lett for amerikanere å låne utenlands. En
kjedelig konsekvens av dette er den kraftige gjeldsoppbygningen i
husholdningssektoren i USA de senere år.